Förlossningen

17 juni Två veckor före beräknad förlossningsdag.

3.40 Vaknade av att den där slemproppen släppte. Gick ner och lade mig i soffan med hunden. Hade lite sammandragningar då och då. Tyckte de var lite annorlunda i karaktären men annars inget konstigt. Men visst kändes det pirrigt. Jag var ganska rädd faktiskt. Visste ju att det kunde sätta igång så här men att det också skulle kunna dröja ett par veckor.

Åkte ändå in till Lund som planerat och lunchade med Emelie och köpte smink och planerade inför bröllopet. Vi kom hem hit vid 15-tiden.

18.00 Vi åt middag med Erik som anslöt. Under middagen hade jag några sammandragningar som kändes lite mer. Sa ingenting, tyckte det var skönt att hålla det för mig själv. Och smärtsamma var de inte. Men annorlunda.

18.55 Jon och Noel skulle lägga sig. Jag var på väg upp för att säga godnatt men stannade till i hallen då magen än en gång spände sig och jag stannade upp för att det skulle försvinna. Då helt plötsligt knastrar det till och vattnet fullkomligt splashar ut på hallgolvet. Ja, det var som i en film. Emelie och Erik engagerade sig och hämtade tandborste och handduk och jag ringde förlossningen.

19.30 Framme på förlossningen. Värkarna kom nu med 4 minuters mellanrum och var smärtsamma men överkomliga. Blev undersökt 20.20 ungefär. Var öppen 3-4 cm till min stora besvikelse. Det behöver dock inte betyda något. Det kan gå snabbt och långsamt. Från 0 till 3 cm kan det ta en hel dag, för mig gick det ju på ingen tid alls. Intensiteten i värkarna tilltog och jag började andas lustgas. Man blir helt besatt av den. Den hjälper ju inte precis men känns ändå skön att använda och men super in allt man kan från den där masken för att förhoppningsvis få det lite lättare.

22.30 Blev undersökt igen. Nu öppen 5 cm. Fullständigt knäckt. Ska detta ta lång tid? Det började bli riktigt jävligt nu. Och det blev bara värre. Jag tror att mellan kvart i elva och kvart över kanske, så var det verkligen alldeles förfärligt. Jag blev illamående av lustgasen, fick sitta på toaletten och spy och bajsa på samma gång. På toppen av det extrema värkar utan ordentlig paus emellan. Det var nog det som var värst. Att jag inte fick vila mellan värkarna. Smärtan försvann aldrig riktigt och jag kände mig så snuvad på den pausen. Jag var nu i upplösningstillstånd. Krävde annan smärtlindring. Epidural ville jag egentligen inte ha men övervägde starkt att strunta i detta, jag stod verkligen inte ut. Medan jag försökte fundera vad jag skulle göra med smärtorna och smärtlindring tog jag mig igenom några hemska värkar till. Helt plötslig kände jag ett enormt tryck bakåt, jag bara skrek "jag måste baaajsaaaaa" hahaha. Det måste ha låtit hur kul som helst.
Blev då undersökt igen, klockan kan väl ha varit 23.15. Var då nästan helt fullt öppen. Blev nog väldigt förvånad själv, lättad och glad mitt i all smärta. Det var nu dags att krysta. Till skillnad från Noel kändes allt så tydligt nu. Jag var så borta då och kände inga krystvärkar och inget som stod och tryckte. Nu kände jag riktigt när huvudet var på väg ut. Det var jätteläskigt. Barnmorskan sa "Kristina, det är när det gör som allra ondast som du ska trycka på och krysta allt vad du kan, var inte rädd". Jag var livrädd. Men efter några försök så stannade huvudet kvar där nere vid öppningen och jag kunde riktigt känna att jag med egen kraft tryckte ut min lille son. Efter det kom kroppen ut och hela min fantastiske son fick hälsa på mig för första gången. 23.41 stod klockan på. Denna stund, mötet med vårt andra barn var enorm.
Smärtan bara försvann och lugnet infann sig. Jag klarade det. Det är över. Men det är nu det börjar.
Malte vägde 2990 g och var 49 cm lång. Världens finaste, så klart.

Lite bilder!






















Kommentarer
Postat av: Madde

Hej fina familjen!

Stort grattis, vad härligt att få läsa, man undrar ju såklart hur allt har gått och längtar efter att få veta. Låter som en bra förlossning, gillar delen med att du höll det för dig själv :). Vad förvånade alla måste ha blivit!

Å Malte!! Han är ju helt gudomligt fin! Grattiskramar i stora mängder, hoppas vi hinner ses något innan vi lämnar för sommaren!

2010-06-22 @ 11:37:49
Postat av: Andi

Åhhh... sååå fin han är!!



Ett stort grattis till hela familjen! O duktiga dig!



Hade varit kul att ses i sommar! Höras när ni har kommit in i det??



Kram o grattis än en gång!

:-)

2010-06-22 @ 11:49:56
URL: http://meningsfulla.blogspot.com
Postat av: Moa

naaw så söt :)



när fick du den :D

2010-06-22 @ 12:33:01
URL: http://woonies.blogg.se/
Postat av: Terese Berntsson

Hej!



Grattis till er lilla pojke! Såg när ni kom hem igår, är er nya granne! :) Har ju läst din blogg lite innan. Tror du var inne och kommenterade på min oxå, då hade jag nyckelpiga.se

Men jättesöt var han och det verkade dom det gick bra! Grattis ännu en gång!

2010-06-22 @ 15:25:41
URL: http://svartorkide.blogg.se/
Postat av: Jess

Så fin han är!!! Stort grattis!

Du ser så fräsch ut!!

kram

2010-06-22 @ 19:17:48
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Emelie

Hej fina! Vad kul att äntligen få se lite bilder! Han är enormt söt såklart!! Lilla Malte... :). Det är grymt beundransvärt det du nu har gått igenom två gånger, och nu är ni verkligen en familj, tvåbarnsfamilj, tänka sig! Vad fina bilderna var också, du ser verkligen oförskämt fin och fräsch ut, t.o.m. när du andas lustgas!!



Puss min fina

2010-06-22 @ 21:56:56
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Sophia

Åh, världens finaste, så gullig han e! Kramar

2010-07-02 @ 19:38:08
Postat av: Daniel Karlsson

Stort grattis! Hoppas ni har det bättre än bäst! Kram/Trollkarlen Daniel Karlsson

2012-09-06 @ 20:35:17
URL: http://danielkarlsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0