SJ...vem orkar klaga?


Detta har jag pysslat med ikväll! Ett brev till SJ gällande vårt missnöje. Mycket nöjd faktiskt.
Resan i övrigt var dock fantastisk! Ska lägga upp några bilder!

Reklamation av resa

Nedan följer en beskrivning av vad som inträffat.

Vi bokade en resa från Lund till Duved för fem personer varav ett barn på 4 år. X2000 upp till Stockholm för att sen byta där till nattåg mot Duved. Hemresan nattåg hela vägen till Lund.

Ett par veckor innan jul ringer det från SJ och en automatisk röst uppger att något blivit förändrat gällande vår resa upp till Duved men att det inte skulle påverka ankomsttiden. Några dagar innan jul ringer jag upp SJ och får tala med någon gällande detta. Jag får då reda på att tåget från Lund ska gå som planerat, 17.28, och ankomma till Stockholm kl 21.39. Men istället för att ta nattåg 23.52 ska vi gå på en buss i Stockholm kl 22.00 som ska ta oss till Sundsvall med ankomsttid 3.20. Därefter skulle vi hoppa på nattåget 4.00 och komma fram 8.27 istället för 8.39 i Duved. Alltså en tidsvinst på hela 8 minuter! Vi blev chockade och besvikna över detta och undrade över alternativ till denna resa. Tydligen skulle det gå tåg både dagen innan och efter direkt till Duved, då förändringen på vår resa berodde på något slags banarbete som var förlagt på vår sträcka just denna natt. Vi funderade på att boka om vår resa (med en trevlig ombokningsavgift på 375 kr) samt förlora en dag på vår semester, då stugan vi hyrt ej kunde användas en dag före det vi bestämt. Min sambo ringde upprört upp efter att jag talat med kundtjänst och fick samma uppgifter om förändring av resan, av en annan person på SJ.

Vi bestämde oss till slut för att trots allt åka det datum som vi planerat, med en stor nervositet och besvikelse inför att sitta på en buss i fem timmar under natten med ett litet barn istället för att ligga i en kupé som vi bokat från början.

Väl på tåget i Lund den 1 januari 2010 (som var försenat till 19.00, utan förklaring) hör vi med konduktören om hur det blir med vår buss/nattåg och vad som gäller. Han är direkt otrevlig, inte bara mot mig utan även mot andra resenärer som undrar över sin resa. Jag får inte fram någon information kring huruvida vår resa ska fortlöpa utan istället ett ”När vi kommer till Stockholm, så åker jag hem”. Han uppgav också tydligt att han inte tänkte ta reda på hur våra förbindelser skulle äga rum efter att vi anlänt i Stockholm.

Det egentligen väldigt märkliga med denna färd var att andra resenärer som också bokat resa med byte till nattåg i Stockholm inte hade fått någon information om någon buss till Sundsvall. De blev förstås nervösa när vi berättade att vi stigit på tåget med denna information.

 

Väl framme i Stockholm stod nattåget på plats. Till vår stora lycka så klart. Men ingen av konduktörerna hade hört talas om någon buss till Sundsvall. De trodde att någon ringt och skojat med oss. (Detta kan dock ej ha ägt rum då jag och min sambo vid två olika tillfällen talat med er personal som uppgett identiska uppgifter).

Hur kan detta hända? Från att vi fick beskedet om ändringen av vårt reseupplägg till att vi faktiskt kom på nattåget som planerat var vi besvikna över vår förändrade resa och också nervösa och upprörda över att behöva resa så med ett litet barn. Det förstörde mycket för oss inför vår semester.

 

Hemresan var också en upplevelse. Nattåget lämnade Duved som planerat kl 18.58 lördagen den 9 januari. På kvällen slutade en toalett att fungera. Okej, det finns fler tänker vi då. På natten när jag behövde använda en toalett fick jag gå genom tåget (och iskalla, snöiga mellankopplingar av vagnar) i tjugo minuter för att hitta en toalett. Jag hittade tyvärr ingen då alla på tåget var låsta. Det slutade med att jag lånade en toalett i en kupé med privat toalett som stod öppen. Vad ska man göra? På morgonen när min son vaknade kl 6.30 och var kissnödig uppstod samma problem. Vi letade en lång stund efter en toalett men det slutade med att han fick stå uppe på en vask (i ett tvättrum) och kissa i vasken. Han kunde ju inte gärna kissa på golvet? Vad är detta för komfort och standard?

En hungrig mamma och son vandrade sen genom tåget för att få i sig något att äta. Det visar sig då att bistrovagnen är avkopplad (maskinfel?). Tåget var dessutom en till en och en halv timme försenat. Jag, en vuxen människa, kan stå ut en halv dag utan något i magen men min son på fyra år? Den trevliga konduktören kunde bara beklaga detta. Tåget skulle varit framme i Lund 9.20, redan det är sent för att inte ha bistrovagn på tåget. Nu var tåget försenat en dryg timme. Ingen mat, inget kaffe.

Jag fick bjuda min son på några chips till frukost som blivit över från kvällen innan. Detta är fullkomligt oacceptabelt! En stor besvikelse var denna resa för oss på många vis. Dessutom fick våra resekamrater snällt gå av i Lund tillsammans med andra som skulle vidare till Malmö då de uppgav tio minuter innan ankomsten till Lund att ”detta tåget går inte vidare till Malmö”. Bara sådär, ingen förklaring, bara ett oförskämt påstående som det väntas att alla bara ska finna sig i och samarbeta kring. Vilket de flesta gör, lite arga och irriterade såklart, men hur många tar sig egentligen tiden att reklamera och verkligen föra fram sina klagomål till er och få någon slags ersättning? Jag satt idag i kö i sammanlagt en och en halv timme för att få tala med rätt person gällande mitt ärende. Vem har tid med detta under arbetstid? Nä, folk orkar inte, därför kan saker som dessa bara fortgå. Bedrövligt, tycker vi!

 

Hälsningar
(Jag och mitt kontonummer)


Kommentarer
Postat av: annakaroline

You go , girl!!!



Hoppas ni får alla pengarna tillbaka! haha!

2010-01-12 @ 10:29:03
Postat av: ANNA

MEN GUD DETTA ÄR INTE KLOKT!!!

SÅ BRA SKRIVET KRISTINA!!!

Borde skicka detta till tidningen, jag är i chock, stackars er.



tusen kramar gumman och lycka till, jag håller min ena tumme :)

2010-01-16 @ 12:34:44
URL: http://enoka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0