Lite sommar till, tack.

Sitter i soffan på ovanvåningen och väntar på att det ska bli dags att bege sig till tåget. Solen skiner in genom fönstret och värmer mig i nacken. Jag är helt med på att solen ska stanna lite till. Men tyvärr blir det väl inte så långvarigt? Var det inte så förr att när man kom tillbaks från sommarlovet till skolan så satt man ute och åt lunch på gräsmattan och njöt av sensommarsolen i flera veckor? Slutet på augusti och i alla fall halva september var väl fint? Jag har för mig det. Men nu tar sommaren slut alldeles för fort. Jag har redan köpt höstjacka och sjalar. Vågar inte ta på mig sandalerna och i väskan ligger min nya regnjacka nerpackad. Utifall att. Men när jag beger mig till skolan idag ska jag ha på mig en tunn kavaj, gympaskor och solglasögon och njuta lite till av solen som kanske kan vara snäll att stanna tills jag åtminstone kommer in på föreläsningen.
Ja, skolan började igår. Det är sista året och jag kände mig så hemvan när jag gick igenom entrén igår. Precis som en sistaårsstudent som kan lokalerna utan och innan och rör mig där som i mitt eget hem. Otroligt skön känsla. Och precis som alla kursintroduktioner hittills var denna också måttligt förvirrande. Men jag har lärt mig att lyssna med ena örat och inte stressa upp mig för mycket. Det har ju löst sig hittills. Och går något inte som jag tänkt mig får jag väl ta det då. Nu startar i alla fall en kvalitativ forskningsmetodikkurs i fyra veckor. Där ingår en tentamen om metoder och observationer samt en projektplan inför C-uppsatsen.

En annan överraskning igår var att skolan fått ny restaurang. Det visste jag i och för sig innan men jag har inte varit och besökt den förrän igår. Två tråkiga och en rolig förändring har ägt rum. En tråkig är att det inte längre är någon påtår på kaffet. Glöm det, sa jag till ägarna, haha. Antingen sätter ni upp en fet skylt där det står att det inte ingår påtår eller så låter ni folk ta. För det blir nog svårt att lära så många gamla hundar sitta. En annan tråkig förändring är att lunchen numera kostar 65 spänn. Och ingen studentrabatt på det...urdåligt, tycker jag. Men de har ju alla sjukhusanställda som kommer in och äter så de behöver inte locka oss...just det, en tredje tråkig grej är att det bara finns en vegetarisk rätt på hela veckan. Alltså veckans vegetariska...hur kul är det om man inte äter kött? Samma sak varje dag liksom...
Men en bra sak är att de numera öppnar halv åtta. Innan var det nio. Det betyder många fler sålda kaffe om morgnarna. Och därmed har de tjänat in alla påtårar som kommer att tas oavsett! Ja, vi får väl se hur detta kommer att fungera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0