"Älgalusen"

Jag har än en gång bekantat mig med älglusen/älgflugan. Förra sommaren på landet tyckte jag att jag hade något i håret som kröp. Jag letade och pillade utan resultat och konstaterade till slut att det måste vara inbillning efter en skogspromenad. Ni vet hur det kan klia överallt bara för att man varit ute och stött på diverse kryp. Efter ett par timmar hittade jag dock en älglus i nackhåret. Man får ta tag i den ordentligt och liksom knipsa bort den. Den går inte att fösa bort med handen som till exempel en spindel. De är helt ofarliga men de är obehagliga tycker jag, just för att de kryper på en, är svåra att få bort, och kan liksom gömma sig på en flera timmar.

Igår när jag kört hem från Malmö, körde jag in bilen i garaget. Där hängde det fram till igår en rådjursbock, som nu ligger fint förpackad i väl valda delar i vår frysbox. Medan jag satt och ammade tyckte jag att det kröp lite i nackhåret. Sökte igenom håret och försökte avlägsna eventuell spindel eller liknande. Konstaterade även igår att jag måste inbilla mig, att det var mitt eget nackhår som killade.
Imorse vaknade jag med Noel bredvid mig som jag trodde killade mig på kinden. Hörde honom säga något om skalbagge. I min yrvakenhet brydde jag mig inte om det utan fortsatte slumra mellan mina två pojkar. Efter en stund upptäckte jag dock älglusen som kröp i sängen. Fick ta den med en liten handduk och spola ner den i toaletten. Den har alltså, om mina misstankar stämmer, gjort mig sällskap hela natten. Fy, så vidrigt, eller hur?

Här kan ni läsa lite om älglusen. Från Wikipedia. Den jag hade på mig imorse var liknande den på den övre bilden, alltså utan vingar.

Älgfluga (Lipoptena cervi) är en art av lusflugor (familjen Hippoboscidae). Flugan är en blodsugande parasit som lever på stora hjortdjur såsom älg, hjort och rådjur, men kan också förekomma på hästar. Följaktligen kallas insekten även för älglus eller hjortfluga.

Älgflugan är cirka 5 millimeter lång och relativt ny i den nordiska faunan. De vuxna insekterna börjar söka värddjur efter kläckningen i augusti-oktober. Den till kroppsformen platta flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i pälsen och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den brukar ta miste på sina värddjur och människor, som även kan bli bitna, men de kan inte använda människoblod för sin utveckling. Betten är inte farliga eftersom flugorna inte tros bära med sig några farliga virussjukdomar, dock kan betten ge klåda och svullnad.

Älgflugan är svår att bli kvitt när den väl landat eftersom den är både flat, tjockhudad och försedd med rejäla klor på sina fötter som den kan hålla sig fast med. Den kilar snabbt in under kläderna och gömmer sig, och den är nästan omöjlig att slå ihjäl med handen. Hamnar den i håret kan det krävas en kam för att få bort den.


Lipoptena cervi 1.jpg


Kommentarer
Postat av: Andi

Det kliar över hela min kropp!! Fyyyy!!

Ska kanske vara glad att det enda F drar hem o en massa grus o torkat gräs från fotbollen! Haha!!

2010-09-11 @ 08:42:53
Postat av: Jenny

Den är grym! Jag är så himla glad att hon släppt ny platta. Jag har snart lyssnat sönder "Little Voice".

Hon kommer till London 17 februari.

Ska vi dit ;)

2010-09-14 @ 23:34:24
URL: http://jennybergqvist.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag såg precis att hon kommer till Köpenhamn 14 mars. Det är närmre ;)

2010-09-14 @ 23:54:45
URL: http://jennybergqvist.blogg.se/
Postat av: Jenny

Ja absolut! Jag vill verkligen om jag är ledig... Har inte fått mitt schema än, men biljetterna har inte släppts än heller =) SÅ KUL!

2010-09-15 @ 12:37:46
URL: http://jennybergqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0