Bakom kulisserna

Nu har jag klarat av mina två första pass på KUA. Det är som att leka sjukhus. Hela denna praktiktiden har hittills varit som att komma bakom kulisserna på något riktigt spännande. En brottscen eller en fantastisk film med kända skådisar.

Nu är det vi studenter som håller i trådarna och gör allt. Precis allt. Vi har ju handledare som ser efter oss så klart och vi får lov att ställa frågor. Dock svarar de med motfrågor. Och de är riktigt skickliga. Känns ungefär som att vara med i Parlamentet under den där leken där deltagarna inte får lov att svara ja, nej eller tveka. Och handledarna klarar det riktigt bra. Vi ska fråga inom teamet eller ta reda på det själva. Skulle en akut situation uppkomma kan givetvis handledare gå in och ta över/hjälpa till men vi får lov att vara delaktiga i den mån vi känner vi behärskar.

Ikväll gör vi nog som alla andra. Nu kollar Noel på Wild kids och vi har sett till att göda honom med både glass, godis och chips. Vissa dagar får vara lite extra. Oftast är det en av nämnda godsaker. Föräldrarna ska efter barnets insomning bädda ner sig med chips, vin/fanta och se Melodifestivalens första deltävling. Det är så hypat att det inte är sant. Eller det var kanske värre för ett par år sedan. Nu tycker jag det har varit lite tystare om tävlingen och så bara börjar det helt plötsligt utan förvarning en helt vanlig lördag. Dessutom blir det ju bara sämre och sämre. Fast ibland dyker det upp ett och annat guldkorn. Detta året hoppas jag på samma magiska stämning som när Carola tävlade med Evighet. Ha en fin kväll, alla!

Kommentarer
Postat av: Batgirl

Hmm.. vad spännande sätt att lära sig det låter som!



Fast det skulle verkligen inte funka i min situation nu direkt. Jag vågar inte göra mycket utan att fråga än..

Tja, hur lågt får trycket bli. Såklart man inte bara står och ser på när trycket är 70. Med panik menar jag mer att man vidtar åtgärder och inväntar effekt helt enkelt.. Det beror ju på vad patienten har för utgångstryck. För en patient med hypertoni blir det ju ett mycket större blodtrycksfall än för en som normalt har 120. Oj, ursäkta.. inte meningen å föreläsa. Känns bara skönt att kunna svara på en fråga utan att tveka (som jag gör nästan hela tiden när handledarna frågar..)

Ja, ja. Hoppas att du får en bra vecka!

2009-02-09 @ 21:52:22
URL: http://batgirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0