Kan man kräva skadestånd från sin man?

Så här står det i lagboken:

"Makar skall fördela utgifter och sysslor mellan sig"

Nu är vi inte gifta och jag tycker nog att det är ganska så jämnt fördelat här hemma gällande sysslorna. Möjligtvis inte gällande utgifterna och där bär jag ansvaret för ojämlikheten.
Men detta är ju alldeles lysande! Kan man stämma sin man om han inte diskar lika mycket som en själv? Om man alltid tar tvätt och dammsugning och han hävdar att han faktiskt ordnar allt med bilen (läs bilbesiktning, hur många ggr per år?). Detsamma gäller så klart mannens rätt att stämma kvinnan, får man väl tillägga om vi nu ska snacka jämställdhet. För visst finns det varianten också, om än lite mer ovanlig.

Tänk vilka pengar det kunde bli för de som levt med någon i 30 år, som under dessa knappt lyft ett finger! Underbart.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha.. det vore bra... typiskt bara att det inte står "Makar skall jämt fördela utgifter och sysslor mellan sig" :).



Hoppas du haft en bra dag! Vi har haft supermysigt jag och kidsen :). Hängiga men mysigt.

Jag hinner ju tom kolla din blogg! Kul att du bloggar. Kram Madde

2008-09-17 @ 16:43:44
Postat av: Emelie

Haha, verkligen en bra tanke! Bra att hålla i bakhuvudet för kommande bittra år ;)

2008-09-17 @ 16:46:03
URL: http://greiddnos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0