En modifikation.

Läste ett härligt inlägg hos Mia. En reseguide innehållande diverse favoriter.

Jag tänkte ge mig på att delge några av mina favoriter fast i en modifierad version. Känner att jag inte kan bräcka hennes fantastiska och mångfacetterade guide.

Sjuksköterskestudentens favoriter

Göteborg
(bodde här i två år och hann nosa upp några ställen)

Café Kringlan, Haga. Bara för att det är bäst. Allt är gott, inredning är charmig och inbjudande, gemytlig och precis sådär fikaaktig som man vill ha den. För några år sedan var det framförallt den brunchaktiga lunchen som lockade mig dit. Hur den är idag kan jag inte svara för.

Café Fyrkanten, Kungstorget. Ett ganska så omysigt café egentligen. Man tror nästan att man dragit en nitlott när man stiger in. När man sen beställer av en grekisk, lite barsk, fåordig och bestämd medelålders man utan leende blir man lite illa till mods. Men efter några besök inser man att han bara är så. Inga konstigheter. Take it or leave it. Sen att den grekiska förkylningssoppan med kyckling, ris, citron och majs får en att storkna gör det endast bättre. Gott kaffe i mysiga koppar som jag en dag lyckades lura till mig två stycken av och som nu står i ett köksskåp. Används flitigt och nästan varje gång jag dricker ur den tänker jag på greken.

Restaurang Maharani, Järntorget.  Indisk mat som inte är av denna världen. Något av det godaste jag ätit, utan tvekan. Generös och proffsig personal. Rimliga priser. Fem stjärnor helt enkelt.

Marocko

Marrakesh.
Kanske en vanlig rekommendation men skriver ner den ändå. Denna upplevelse är definitivt något jag unnar alla. Vilken upplevelse. På torget, Djemaa el Fnaa, måste ni prova linssoppan som man köper för en femma. Sen slår man sig ner på en bänk i mitten av torget mellan några marockaner och njuter av måltiden. Något att tänka på är att inte gå in i de labyrintlika gatorna själv. Det finns en stor risk att man inte hittar ut igen. Gatorna har förvisso olika teman men allting ser ändå förvillande likt ut så om man inte vill riskera en övernattning mellan ett gäng kryddor och en kaftanklädd marockan bör man ha en guide med sig.

Dorint Atlantic Palace, Agadir. En oförglömlig upplevelse. En resa till Marocko i tron om att bo på ett normalt lyxhotell, lyxigare än andra men ändå i rimlig anda som förvandlades till en resa av obeskrivlig, nästan lite jobbig lyx. Vi kände oss som kungligheter när vi kördes i minibuss (istället för charterbussen man annars får åka i med alla resenärer till varenda hotell) genom en slags triumphbåge fram till ett palats med röd matta och marockaner i fezer som bugade, bar våra väskor och även nästkommande dag erbjöd oss skjuts från trappan till gatan i en golfbil. Som sagt, kändes det lite konstigt och stelt men när jag och Jon kom ner till poolen på andra dagen i vita morgonrockar och baktofflor såg vi ganska så hemmastadda ut! Hit ska vi återvända, så är det bara. Det var enormt!

Österlen

Östangård
utanför Skillinge. Ett bed and breakfast som tog mig med storm. Litet, få rum men alla inredda i olika stilar. Mysig skånelänga, cyklar att låna om man vill ta sig en cykeltur. Frukostbuffé och ren avslappning. Låter kanske som vilket ställe som helst men det är något med detta som jag inte kan sätta fingret på. Det enda jag har att invända var att jag stötte på flertalet spindlar framåt midnatt. Detta passar inte mig. Jag får nästintill panikkänslor haha, så det var lite svårt att sova.

Ja, det här var det jag tänkte bjuda på idag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0