Läkarstudenter, se hit!

Har träffat på ett gäng läkarstudenter de senaste dagarna. Jag trodde att mycket av hierarkin inom hälso -och sjukvården var på väg att dö ut men jag verkar ha misstagit mig. Visst finns det skillnader som gör att läkare och sjuksköterskor ska ha olika lön. De har det högsta ansvaret. Vi har också ett enormt ansvar. Vi måste veta i princip lika mycket om läkemedel som dem. Ordinerar läkaren fel ska jag veta det. Ger jag fel dos åker vi båda på det. Ja, det finns många punkter att peka på för att understryka sjuksköterskan betydelse och vilket ansvar hon eller han bär på men det var inte det som var meningen med detta inlägg.

Läkarstudenter trodde jag mer om men efter dessa kommentarer blir jag lite besviken och undrar lite irriterat vad de egentligen pratar om när vi är samtalsämnet under utbildningen?

Exempel 1: Vi är ju ändå högsta hönset.

Exempel 2: Vi läser aldrig sjuksköterskornas anteckningar.

Exempel 3: Äh, det syrrorna gör är väl typ att ta blodtryck.

Mopsade faktiskt upp mig mot en idag och sa: Visst finns det en större problematik för er som läkare. Ni har inte alltid möjlighet att följa upp en och samma patient då det ofta fungerar så att en läkare har ansvar för flera avdelningar, exempelvis på Kvinnokliniken där man kanske är på barnmorskemottagning på förmiddag och förlossning på eftermiddag. Jag inser att läkarna inte alltid har tid och möjlighet att läsa igenom en journal fylld med alla yrkeskategoriers dokumenterade anteckningar. Ni vill veta det medicinska eftersom det är ert område men om man ska kunna få en helhetsbild av patienten för att kunna ge individanpassad vård (som vi läser en del om på vår utbildning) vore det väl lämpligt att ta del av anteckningar från dagen innan eller åtminstone förmiddagen, från alla yrkeskategorier! Så lång tid tar det inte!

Hon blev helt tyst. Hehe.

Ska det vara så här när jag kommer ut? Det är väl en sak med en gammal gubbe som varit läkare länge och är utbildad för längesedan eller sjuksköterskan som vägrar ändra på det hon minsann gjort i alla år. Det kan jag köpa på något sätt. Får väl hoppas att de gamla gökarna tycker om en frisk fläkt litegrann i alla fall. Men att behöva hävda sig, förklara och bedyra vikten av sitt arbete och vilken gedigen utbildning man faktiskt har med sig för nyutbildade läkare gör mig mörkrädd.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh fy det är ju vidrigt! Nej, man hade ju verkligen hoppats på att studenter i dag skulle vara mer moderna och ha mer vett än att klappa sig själv på huvudet med de andra läkarstudenterna i klubben för invärtes beundran och gotta sig i sin egen excellens när de alla borde veta vilket otroligt arbete alla sjusköterskkor gör. Usch jag blir så jäkla förbannad. Gött gjort att du stod upp för din sak!



Kram

2008-12-19 @ 12:40:52
URL: http://greiddnos.blogspot.com
Postat av: Mia

Jag har en bästis som läser till läkaren, hon har berättat riktiga skräckhistorier från Lund. Inte bara om just hierarkin som enligt henne är långt ifrån död men också om manligt vs kvinnligt.

Men det är bra, stå på dig! Ni är ju ett lag som spelar för samma sida och det går ju lättare om alla visar respekt och hänsyn mot varandra.



Redo för julen då? Själv ska jag både baka och klä granen i helgen är det tänkt.

Kram Mia

2008-12-19 @ 19:01:17
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0